Undgå at fejle med dine facebook annoncer. Læs mere her.

Facebook-annoncer er blevet ekstremt populære. Men der er nogle ting som man skal tage forbehold for. For at man undgår faldgruber, skal du tage dig tid til at teste kampagner og finde en målgruppe, som er passende nok til at målrette sig imod. Vi har lavet en guide ,som fortæller om de forskellige ting, som man skal holde øje med, for ikke og mislykkes med ens kampagner. 

Alle elsker at tale om, hvor gode Facebook-annoncer er, da de har en multi-milliard brugerbase, banebrydende annonceplatform, detaljerede målretningsmuligheder og omfattende liste over casestudier. Facebook virker ofte som det sted, hvor man laver markedsføring omkring sig selv online.

Men midt i al den glød er der en hård sandhed: Mange, hvis ikke de fleste virksomheder, kæmper stadig for at få gode resultater fra deres Facebook-annoncer.

Vi siger ikke, at Facebook ikke er et godt sted at annoncere, fordi man kan godt få nogle gode resultater fra Facebook-annoncer. Faktum er, at Facebook-annoncer ikke er så let eller ligetil, som den er slået op til at være. Rigtigt mange mislykkes med deres facebook-annoncer.

Tit har virksomhederne for travlt med og skulle have resultater med det samme. Det er tit den centrale fejl, der gør at deres kampagner allerede er mislykket inden de overhovedet er lanceret. Så hvis du kæmper med Facebook-annoncer, så er der her 5 almindelige problemer, som der ofte ses, som kan få dine kampagner til at mislykkes.

 1. Manglede test af dine kampagner

Det er let at starte en kampagne med Facebook-annoncer. Faktisk er det så let, at du næsten uden at indse det, kan begynde at betale for annoncer.

Facebook gør hele kampagneoprettelsesprocessen så enkel og intuitiv, at det føles som “plug and play” -annoncering. Du opretter din konto, begynder at vise annoncer og ser de kundeemner samt salg, der kommer ind.

Desværre er hele denne proces lidt vildledende. Selvom det helt sikkert er let at oprette en kampagne, kan det kræve en masse arbejde, at have den rigtige strategi. Hvis du tror, ​​du får gode resultater første gang, vil du blive skuffet.

Den eneste rigtige måde at vide, hvad der fungerer, og hvad som ikke virker, er at teste det hele. Det betyder mere arbejde, for at være sikker, men Facebook gør det faktisk ganske nemt at opdele en række forskellige aspekter af dine kampagner.

Hver del af dine kampagner – fra kreativitet til placeringer – har indflydelse på dine kampagners rentabilitet og bæredygtighed. Du kan lære meget om dit publikum, og hvilke meddelelser de reagerer på gennem kreativ test og derefter bruge din optimeret annonce til at forfine din levering, målgrupper og placering.

Men du kan kun gøre alt dette, hvis du er aktiv og regelmæssigt kører split-tests.

Det sker ofte,  at annoncører laver en kampagne, hvor man ender med og skulle gætte sig frem til , hvad der menes i annoncen. De antager, at Facebook algoritmer giver dem det salg, som de har brug for. Når de så tjener penge, bruger de test til at optimere deres kampagner for at søge endnu bedre resultater.

Desværre fungerer det sjældent på den måde. Effektiv Facebook-annoncering er resultatet af en beregnet, bevidst teststrategi. Hvis du ikke tester din vej til succes fra starten, kan du aldrig finde ud af, hvordan du får Facebook-annoncer til at fungere for din virksomhed.

2. Er dine annoncer genkendelige for dine kunder, eller bliver der fremhævet de forkerte værdier ?

Som vi netop har diskuteret, kan det være svært at forudsige, hvad dit publikum vil reagere godt på. For at dine annoncer skal lykkes, er du nødt til at lave gode beskeder og annoncedesign.

Desværre forstår mange virksomheder ikke rigtig, hvorfor deres kunder konverterer. De tror, ​​at de forstår deres værdiproposition, men de er for fokuseret på det, de værdsætter – ikke hvad deres kunder værdsætter.

Selv når du får dit værdi-proposition rigtigt, kan det være svært at finde ud af, hvordan du kommunikerer det effektivt ud til dit publikum.

Se f.eks. billedet herunder:

facebook annoncering

Billedet er fra en annonce som er klar og overbevisende, men den overskygges af et meget forvirrende billede. Selvom billedet er pænt ud fra et designmæssigt synspunkt, fortæller det os ikke rigtig meget om, hvad produktet er eller gør. Det eneste vi kan vurdere fra billedet er, at det har noget med køkkenudstyr at gøre.

Fra kopien ved vi, at de sælger genanvendelige silikone-poser, men det er svært at se, hvad disse poser er, eller hvad de bruges til på billedet. Dette gør, at det er svært at blive begejstret ved at klikke og konvertere til denne annonce.

På overfladen ser denne annonce fin ud, det er professionelt designet og ser flot ud. De fleste virksomheder ville være stolte af at få vist en annonce som denne, men fordi værdipropositionen er uklart, forvirrer denne annonce sandsynligvis folk i stedet for at konvertere dem.

Så når du tester din annonce, skal du sørge for, at du forstår, hvad dit budskab virkelig er. Hver gang du opretter en annonce, er det derfor vigtigt, at du tager et skridt tilbage og spørger dig selv: ”Er budskabet klart og tydeligt” Hvis du ikke er tilfreds med dine svar, skal du vende tilbage og ændrer på dette.

3. Målretning mod små målgrupper

Facebook Ads” giver et ekstraordinært plan for målretningen. Vil du målrette dig mod bodybuildere, som lever for sig selv og snart skal fejre deres fødselsdag? Intet problem. (se billede)

Som en generel regel, jo mere specifik du er med din markedsføring, desto mere effektiv vil den være. Og jo mere snævert din målgruppe er, jo lettere er det at blive specifik med din markedsføring.

Som et resultat ser det ud til, at Facebooks målrettede reklame-muligheder vil gøre Facebook-annoncer til den ideelle marketingplatform.

Der kan dog opstå et problem, hvis man bliver alt for specifik med ens målretning. Facebook-annoncer er primært en oplysningsskabende platform. Når man bruger facebook, er ens mindset ikke at man skal købe noget, men i stedet at man skal oplyses om noget.

Hvad betyder det for din markedsføring? Uanset hvor specifik din målretning er, vil kun en lille procentdel af din målgruppe svare på dine annoncer.

Dette gælder især, når du først går i gang med Facebook-annoncer. Der er mange ukendte faktorer, og hvis du bliver for specifik med dit publikum – især når du tester dine meddelelser – kan du sabotere dine kampagner uden mening.

 4. Hold fokus på dine kortsigtede resultater

Alt for mange annoncører synes, at Facebook-annoncer er en direkte-marketingkanal. Folk vil se deres annoncer, klikke og konvertere. Selvom dette muligvis er tilfældet for visse virksomheder (især e-handelsvirksomheder, der sælger impulskøbsprodukter), er det for de fleste virksomheder sjældent så enkelt.

Som nævnt i det sidste afsnit er Facebook en ret lav hensigtsmæssig marketingkanal. Folk besøger Facebook for at socialisere sig – ikke for at købe ting.

Så når det kommer til dine kampagner, skal du antage, at næsten ingen, som ser en annonce fra din virksomhed på Facebook, vil klikke og / eller konvertere første gang. De opdager først  din virksomhed, og hvad du tilbyder, så det vil tage nogen tid, før de opvarmes til ideen om konvertering.

Med det i tankerne, skal dine annoncer møde dit publikum, hvor de er. I stedet for at skubbe dem hårdt til at konvertere første gang, lægger de i stedet mærke til din annonce. Det vil sige man opretter en række annoncer, de skal bygge en troværdighed.

Tag denne annonce, for eksempel:

Annoncering

Den introducerer virksomheden, giver en lille indsigt i, hvad de sælger, og hvorfor, og opfordrer folk til at tjekke deres websted. Det kan føre til salg, men det er mere sandsynligt, at folk interesserer sig.

Sammenlign nu denne annonce med denne:

Annoncering

Denne annonce er helt klart beregnet til folk, som allerede er bekendt med Powerlygters brand. I stedet for at prøve, at få deres publikum til at få et indsigt i virksomheds identitet og historie, forsøger denne annonce at få folk, der har reageret godt på tidligere annoncer, til faktisk at købe. Flerlags-strategier som denne har en tendens til at give bedre resultater over tid end en simpel “køb nu” -strategi. Når du prøver at skabe opmærksomhed og skabe interesse, vil det som oftest være det bedste træk at fokusere på i det langsigtede spil.

Konklusion 

Mens Facebook Ads-grænsefladen er enkel og intuitiv, kræver det en stor indsats at få gode resultater fra dine Facebook-kampagner. Derfor kæmper så mange virksomheder med Facebook-annoncer – selvom deres forretning passer godt til platformen.

De problemer, vi har diskuteret i denne artikel, er meget almindelige, men de er også forholdsvis lette at løse. Alt hvad du skal gøre er at lægge den nødvendige tid og kræfter på at teste dine kampagner. Derefter finde ud af, hvordan du effektivt kan kommunikere din værdiproposition, finde et tilstrækkeligt stort publikum, der skal målrettes, og derefter fokusere på at køre langsigtede resultater.

Hvis du forventer, at Facebook-annoncer skal være lette, vil du sandsynligvis blive skuffet. Faktisk er det sandsynligvis grunden til, at du læser denne artikel. Men hvis du ser Facebook-annoncer som et puslespil, som giver gode resultater, når du løser det, er du på vej til succes.

 

 

Beregn din pris nemt og hurtigt

Du modtager et prisestimat indenfor de næste 24 timer

Hjemmeside

Webshop

Markedsføring