Google page experience - Er brugeroplevelsen på din hjemmeside god?

Brugeroplevelse bliver en afgørende faktor i fremtiden

Google annoncerede i maj, at et nyt ranking system af algoritmer, som er med til at rangere og bedømme hjemmesider i forhold til brugernes oplevelse og interaktion som vil træde kraft i 2021.  Det er ikke ofte at Google annoncerer opdateringer. Hvorfor gør de det? Det vil i dette indlæg kigge nærmere på.

”Google Page Experience Update”betyder i fremtiden for virksomheder, at hjemmesider med en dårlig brugeroplevelse kan få konsekvenser hvis de ikke følger de nye ”Core Web Values”. Det der kan ske med hjemmesider er, hvis de ikke har en god brugervenlighed kan de risikerer at blive rangeret lavere end hvad de plejer.

Hvad er ”Google Page Experience Update?”

Google har vedlagt et sæt af kriterier i et dokument der hedder  ”Page Experience Criteria”, som er med til at forstå, hvordan brugervenligheden opleves på de forskellige hjemmesider. ”Page Experience” har længe haft forskellige faktorer som der rangeres indenfor hastighed, mobil brugervenlighed, sikker søgning generende annoncer (pop ups og interstitials) osv. Alle disse kriterier hører ind under hvad google kalder ”Core Web Vitals. Udover de sædvanlige krav, er der kommet nogle nye målinger og bedømmelser til hjemmesider. 

Hvad er ”Page Experience?”

”Page Experience” er en måde der objektiv set forsøger at måle graden af god brugervenlighed. Det inkluderer som nævnt lidt tidligere mobilvenlig, hurtigere loading af hjemmesider, at det kører på en sikker server ( HTTPS),  sikker søgning og mm. De fleste af kriterierne er alle samlet under hvad google kalder for ”Core Web Vitials”.

Hvad er ”Core Web Vitials?”

”Core Web Vitials”er kriterier som giver en score indenfor hastighed, interaktiviteten og stabiliteten af indholdet når hjemmesiden loader. Disse kriterier falder alle under disse mål:

Largest Contentful Paint (LCP): Er med til at måle ”loading performance”. Brugeroplevelsen skal sikres, og for at den kan være god skal LCP være under 2.5 sekunder fra den side den begynder.

First Input Delay (FID): måler interaktivitet. For at kunne give en god brugeroplevelse skal hjemmesider have en FID, som er lavere end 100 millisekunder.

Cumulative Layout Shift (CLS): måler visuel stabilitet. For at kunne give en god brugeroplevelse skal hjemmesider have en CLS lavere end 0.1.

Hvordan det hele ser ud

 Google Core Web Vitals

Google page experience

• Google har sagt, at ”page experience”ikke er et enkelt ranking score system, men hvert element har sine egne målinger og ”rank” I den overordnede ”ranking”algoritme.

• Hvad gør alle disse faktorer? Vi har nævnt et par stykket af dem. Her er hvordan google har forklaret alle de forskellige faktorer, og hvad der skal til for at få den optimale brugervenlighed:

Largest Contentful Paint (LCP): “loading performance”. Brugeroplevelsen skal sikres, og LCP skal være på under 2.5 sekunder fra den side den begynder.

First Input Delay (FID): måler interaktivitet. Hjemmesider skal have en FID som er lavere end 100 millisekunder.

Cumulative Layout Shift (CLS): måler visuel stabilitet. Hjemmesider skal have en CLS lavere end 0.1.

Mobile-friendly: Hjemmesider skal have en mobilvenlig hjemmeside, der kan testes med ”Mobile-Friendly Test”.

Safe Browsing: Hjemmesiden er sikker og fri for malware eller forsøg på ”Social Enginering”.

HTTPS: Siden er igennem HTTPS, og hvis den ikke er skal man sikrer at den kører med HTTPS.

No Intrusive Interstitials: Indholdet er nemt at få adgang til fra brugeren og der opstår ikke problemer.

Den nye ranking faktor er CLS – Cumulative Layout Shift

CLS eller Akkumuleret layoutskrift er det nye, som bliver tilføjet indenfor ” Page Experience Update”. CLS handler om at holde, måle og sikrer at elementer på din hjemmeside ikke hopper rundt, og dermed gør det svært at bruge side.

Cumulative Layout Shift (CLS)

Indhold må ikke overses

Indholdet er stadigvæk det vigtigste, og google har gjort det klart at det stadigvæk er en vigtig faktor når der bliver gjort målinger. En god brugeroplevelse betyder nødvendigvis ikke du har en god hjemmeside, hvis indholdet ikke er optimalt. Der er dog undtagelser. Hjemmesider der har meget af det samme indhold og brugeroplevelser bliver mere synlige i søgningen skriver google.

AMP

En ny ændring er også, at man ikke længere behøver benytte sig af AMP. Det kan dog stadigvæk bruges. Med den nye ”Page Experience Update” vil sider med høje ”Page Experiences Scores” blive vist i googles ”top scores”. Det betyder dog ikke at AMP ikke længere er vigtigt. AMP er stadigvæk vigtigt da det er kvalificeret til ”top stories”. AMP giver også den absolut hurtigste visning for mobil brugere, og det er med til at sikrer den bedst mulige brugervenlighed, der benyttes af sociale medier medier som Linkedin. Det forventes at AMP forsat kan være med til at give hjemmesider et boost i fremtiden når mobiltelefonen søger.

Hvorfor det er vigtigt

Der skal forberedes på denne nye opdatering. Nye regler og værktøjer, der kan være med til at skabe de bedst mulige hjemmesider. Google har været tidlig ude og meddele de nye værktøjer. Der er derfor masser af tid, og muligheder til at blive parat så man kan få de bedst mulige og optimale hjemmesider.

Brug for hjælp?


Vi er her for dig

Kontakt House of SEO, og lad os hjælpe dig i mål.
Ring til os:

27 92 92 92 

Eller udfyld denne kontaktformular for at blive ringet op


    Eller send os en mail på [email protected]

    seo analyse

    Få en Gratis Analyse af din Webside



    (HUSK at bekræfte, bekræftelsesmailen, ellers modtager du ikke analysen af din hjemmeside) Vi sender analysen i løbet af 3 arbejdsdage.