4 årsager til du skal have en Facebook Shop i 2020
Online handel, også kaldet e-commerce, er stigende og især under Coronakrisen, hvor virksomheder er tvunget til at tjene penge på alternative måder. Det er derfor kun naturligt, at virksomheder begynder at tænke i en ny retning og i 2020 har online handlen kastet sig over de sociale medier. Facebook har annonceret, at det nu er muligt for virksomheder at oprette deres egen facebookshop på medieplatformen.
1. Det gratis
En Facebookshop – i modsætning til traditionelle internetshops – er helt gratis at oprette via din egen facebook brugerprofil. Virksomhederne kan gratis vise og sælge deres produkter på facebookshoppen.
2. Spar tid
Store og små virksomheder kan få gavn af denne nye mulighed, da der vil kunne spares tid og penge på omkostninger forbundet med traditionelle internetshops. Kunderne kan finde frem til din Facebookshop via din facebookside, instagramprofil, annoncer, eller historier som deles.
3. Nem og fleksibel
Alle kan gøre det. Facebookshop gør det nemmere for alle virksomheder at oprette en online butik, og nå ud til så mange mulige kunder. Det eneste man har brug for er en Facebook-konto og Facebook-virksomhedshjemmeside. Når dette er gjort kan du ændre baggrundsbillede, og designe din Facebookshop efter hvad du sælger.
4. En chatfunktion
Din Facebookshop kommer til at have at have en chatfunktion. Med chatfunktionen får kunderne nu mulighed for direkte at kunne kommunikere med internetshoppen, hvor der kan stilles spørgsmål til fremtidige køb. Kunderne kommer derfor endnu tættere på virksomheden, og det kan blive lettere for virksomhederne at svare på kundernes spørgsmål samt løse problemer.
Ulemper
Facebookshoppen har dog nogle svagheder, fordi Det ikke er muligt at sælge produkter til andre lande end det land du befinder dig i, i hvilket giver nogle begrænsninger. I de fleste tilfælde vil en person fra udlandet der støder på din hjemmeside se en tom Facebookshop som denne:
En anden ting, som er vigtigt at påpege, fordi det forholdsvis er så simpelt, giver Facebook dig muligvis ikke ligeså mange e-handelsfunktioner som andre konkurrenter eksempelvis Bigcommerce eller shopify.
Hvor længe skal vi vente?
Det er allerede nu muligt i USA at oprette en Facebookshop, men der går ikke længe før vi i Danmark også kan have glæde af funktionen.
En simpel guide af Facebookshop
- Gå til din Facebook start side og tryk på shop
- Konfigurer din butiks informationer
- Konfigurer betaling
- Føj produkter til din Facebook butik
- Håndtering af ordrer
1. Tryk på shop
Det første der skal gøres inden du starter er, at du skal være logget ind på virksomhedssiden og have administratorrettigheder.
De fleste Facebook virksomheder har shop-siden vist når de logger ind. Det kan ikke ses af kunder, men det kan du.
For at starte skal du finde den butik-fane til venstre og klikke på den.
2. Konfigurer informationer
Valg af shop fanen giver en pop-up, hvor der skal udfyldes en masse informationer og formalia omkring virksomheden, som der skal udfyldes.
3. Konfigurer betaling
Betalingsmetoden kan være forskellig afhængigt af det land du bor i. Den gode nyhed er, at Facebook er med til at guide dig igennem processen.
4. Føj produkter til din Facebook butik
Når din butik er oprettet ser den sådan ud
Facebook opfordrer dig herefter til, at tilføje dine første produkter og det kan gøres ved at klikke på tilføj produkt knappen.
5. Håndtering af ordrer
Ordrestyrings funktionen henvender sig mest til USA og nogle få andre lande. Hvis du vil se om du har funktionen kan du gå ind på udgivelsesværktøjer fra hovedmenuen
Ved klik af produkter er du nu i stand til, at få placeret ordren, kontrollere detaljerne for hver enkelt kunde, som køber fra din Facebook og kommunikere med dem undervejs indtil ordren er udført. Når dette er sket, sender Facebook en besked at ordre er kommet igennem.
Beregn din pris nemt og hurtigt
Du modtager et prisestimat indenfor de næste 24 timer
Hjemmeside
Webshop
Markedsføring